Voordat
er een 3.0 –idee ontstond ontbrak nog de inspiratie die een belangrijke partij
zou geven tijdens het vierde college; met name de toelichting van Barry Spooren
(T: @barryspooren) van het concept Incubate zorgde voor een vruchtbare avond. Het startte allemaal met het college van mediawijsheid van 13 februari.
(T: @barryspooren) van het concept Incubate zorgde voor een vruchtbare avond. Het startte allemaal met het college van mediawijsheid van 13 februari.
Dit
is op een andere locatie gegeven dan dat wij gewend zijn; namelijk niet binnen
de muren van de universiteit, maar op een plaats waar de theorie
drie-dimensionaal wordt. Op een flexplek in Tilburg waren wij studenten
samengebracht met twee inspirerende ‘mediawijze’ organisaties.
De
eerste organisatie is Seats2meet; een organisatie die inspeelt op de toenemende
rol die het individu speelt en verder gaat spelen in de toekomst. Steeds vaker
neemt het delen van onafhankelijke professionals toe in belang. Individuen
werken in meerdere clusters van organisaties die ‘The Mesh’ worden genoemd
(seats2meet.com). Om de behoeften van deze onafhankelijken en hun relaties en
contacten te behartigen, is het idee ontstaan om mee te werken aan de
mobiliteit, zowel op technologisch vlak als op het sociale en psychologische
vlak. Kortom zowel organisaties als individuele professionals kunnen gebruik
maken van diverse ruimten (online en offline) die zij beschikbaar stellen en/of
kunnen gebruiken. Voor de zelfstandig ondernemer scheelt dit uiteraard
aanzienlijk in de financiele lasten. Seats2meet creeert een gemeenschap waar
mensen waarden kunnen toevoegen door het delen van kennis, vaardigheden en
enthousiasme.
Helder,
duidelijk en simpel. Maar hoewel seats2meet een mooi concept heeft, vind ik het
in het niet vallen bij de technieken, strategieën en ideeën van Incubate.
Incubate mag zichzelf met recht 100% 3.0 noemen (voor zover ik zicht en kennis
van het begrip 3.0 heb gekregen door deze cursus heen). Dit festival probeert
op allerlei manieren zijn deelnemers te betrekken in de processen die nodig
zijn om dit festival te kunnen laten plaatsvinden. Zo heeft het publiek
inspraak op de line-up aan bands en artiesten, maar mogen ze zelf ook bio’s
schrijven voor de bands die komen. Hoe geweldig is het, om als
festivalliefhebber en muziekliefhebber een programmagids te krijgen waar jezelf
aan hebt meegewerkt. Maar niet alleen op creatief vlak mag het publiek zijn
stem laten horen, Incubate publiceert alle facetten van dit distributieproces
online. Het Social Festival Model zorgt ervoor dat alle plannen die geschreven
worden, dus ook de marketing en beleidsplannen, op een platform terecht komen.
Volgens Incubate, en ik kan mijzelf niet anders voorstellen, levert dit veel
efficiency, openheid en toegankelijkheid voor de gebruiker. Wat ontstaat is een
out-of-the-box- denkpatroon.
Out-of-the-box
denken; dat kunnen niet veel mensen. Een goede marketingmedewerker zal in de
buurt komen. 3.0-denken heeft overlappingen met out-of-the-box- denken, want je
hebt anderen nodig om verder te komen.
Dat
bracht mij op mijn rode draad, een 3.0-idee dat ik de komende weken als
experiment ga inzetten. Siri (T: @sirillustratie) en ik gaan een
samenwerkingsproces aan; zij als 3.0-illustrator, en ik als 3.0- schrijver. We
gaan een zogenaamde ‘open-source’ kinderboek maken. Dit houdt in dat wij een
beginnende tekst en een beginnende illustratie voor een kinderboek zullen
maken. We maken een eigen (online) platform aan waarop we dit zullen
publiceren, en geven dit te kennen aan een groep kinderen op een basisschool.
De kinderen lezen de beginnende tekst en bekijken de beginnende illustratie; en
dan begint het proces…
De kinderen
krijgen steeds een x aantal tijd de kans om zelf te bepalen wat de inhoud wordt
van het volgende hoofdstuk; zij leveren ideeën voor het vervolg van de tekst en
de illustraties aan, en wij combineren dit tot een vervolg van het (beeld)
verhaal. Zo komt het kinderboek vanuit het kind; en ontstaat er iets waar ze
zelf invloed op hebben. Ik denk dat er geen betere voorbeelden voor
out-of-the-box-denkers zijn dan kinderen en dat de uitkomst van dit boek zeer
verrassend kan zijn! Een 3.0 experiment.
De
volgende stap is een groep kinderen benaderen en het kiezen van geschikte
social media.
To be continued ….
To be continued ….
T: @Iris_rent
PS: Suggesties
zijn altijd welkom!
Ha Iris,
BeantwoordenVerwijderenJe tekst over seats2meet komt wat gewichtig over in vergelijking met de rest van je blog. Ik zou de bronvermelding erbij zetten - wat hoort bij academisch werken.
Jullie idee lijkt me veelbelovend. Ik ben heel benieuwd hoe kinderen erop gaan reageren, en vooral hoe jullie op hen reageren. Wellicht gaat het alle kanten op. Dan staan jullie voor de keuze om te ordenen en te structureren [;-)] of om het alle kanten opgaan te verwerken.
houd ons op de hoogte.
Klinkt als een leuk experiment!!
BeantwoordenVerwijderenWat een ontzettend leuk idee Iris! Ben heel benieuwd...
BeantwoordenVerwijderen