zaterdag 11 februari 2012

broeders en zusters, trek ten strijde!

Het was mij wel duidelijk dat je reflectief om gaat met de colleges mediawijsheid in je blog. Maar toch heb ik net de plank misgeslagen.

Mijn eerste blog was een technisch experiment. Zou het me lukken om een eigen blogprofiel aan te maken, en het via twitter en yammer wereldkundig te maken dan was mijn persoonlijk doel bereikt. Maar mijn tweede blog zou het begin moeten zijn van een reeks verhalen die zouden weergeven hoe ik de theorie toe kan passen in een mediawijze wereld. Nu is je blog persoonlijk maken niet erg, en hoort het er misschien bij maar dan zorg je ervoor dat het in balans blijft met het inhoudelijke deel van je blog. En daar ging het mis. Met gevolg, een blog uit balans.

Het begrip 3.0 komt in mijn vorige blog niet goed uit de verf. Het solliciteren via Skype is niet 3.0, maar 2.0! Zoveel werd me wel duidelijk na het laatste college van #hvdriel. Solliciteren via Skype is de digitale vervanging van het analoog solliciteren. Solliciteren 3.0 is wellicht het creĆ«ren van je baan zonder vacatures. 

Nieuwe blog, nieuwe kansen zullen we maar zeggen...

Wat interessant was van het afgelopen college, naast het genoemde zelfinzicht en ‘aha-moment’ wat ik had, was de Prezi met het fenomeen het ARIA-patroon.Het zette mij tot denken; hoe komt het dat dat de mens een denkpatroon ontwikkelt zoals het ARIA-patroon?
Waarschijnlijk is het vanuit evolutionair oogpunt. Het was vroeger namelijk niet altijd in je voordeel als je veranderde. De geschiedenis heeft de mensheid dat wel geleerd. In de tijd dat de Rooms-Katholieke kerk als hoogste autoriteit gelde in middeleeuws Europa moest je een verandering (die de kerk niet zinde) met je leven bekopen.

Ondanks de onderdrukking van diverse autoriteiten zijn we toch gekomen waar we nu zijn.  Dit patroon lijkt zichzelf door de geschiedenis heen te blijven herhalen. Hoe Socrates in zijn tijd onderdeel van dit proces was met de komst van het schrift, zo zijn wij onderdeel van het proces in het heden met het digitale tijdperk en alle ontwikkelingen die daarbinnen gaande zijn. Van de vier woorden Amazement, Resistance, Imitation en Authenticity is misschien het woord 'resistance' de meest prominente. Omdat dit woord als enige veronderstelt moedwillig iets te willen stoppen en af te remmen. 

Ook vanaf de jaren 30 was er sprake van het ARIA-patroon; met de komst en ontwikkeling van media zoals de film. Q.D. Leavis noemde het ' the danger of film'. Hij zei daarover het volgende:

" Its popularity makes it a very dangerous source of pleasure indeed: films involve surrender, under conditions of hypnotic receptivity, to the cheapest emotional appeals, appeals the more insidious because they are associated with a compellingly vivid illusion of actual life." 

Leavis zat, net zoals velen nu in ons digitale tijdperk nog zitten, vol in de Resistance-fase. Maar de reden dat film zich heeft ontwikkeld zoals het nu is, is omdat na de resistance fase, de fases imitation en authenticity komen die het mogelijk maken te ontwikkelen en adapteren. Sterker nog; zonder de resistance fase en dus zonder de mensen en instituties die zich hebben verzet tegen veranderingen; Socrates, de RK-kerk, Arnold, Leavis en tegenwoordig verzetters tegen het digitale tijdperk, hadden we het misschien niet 'zo ver' geschopt. Dus een bedankje is hier wel even op zijn plaats. Hoe paradoxaal het ook mag klinken, wil ik ook daarnaast een oproep doen aan de 'resisters' van onze tijd; Blijf je verzetten, probeer het tegen te houden! 

Want zonder jullie zijn wij ook niet in staat om te voltooien in ons plan ... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten