maandag 16 april 2012

Iris, de online marketeer is geboren

Het gastcollege van Rudy van Belkom (@Imagebureau) op maandag 2 april zorgde voor een verrijkende, andere kijk op het gebruik van social media; de inzet van social media om je marketingdoelen te behalen, en een zo groot mogelijke doelgroep bereiken. Wij hebben daar sinds kort ook mee te maken met ons project.

Nu het project al een tijdje bezig is, wordt het gebruik van social media een vanzelfsprekendheid. Het gevolg; dagelijks op Twitter (@OpenBoek1) en Hyves kreten, leuzen, spreuken, en ontwikkelingen zetten. Soms neemt het twittergedrag verslavende vormen aan. Wanneer je 's ochtends wakker wordt en het eerste wat je denkt is; "Wat is er ondertussen op Twitter gebeurd?", dan weet je dat je volop meedraait in het "Twittercircus". Dit geldt zowel voor ons project dat we op de voet blijven volgen alswel mijn persoonlijk account. Beiden accounts krijgen afwisselend gedurende de dag volop aandacht.

Na de presentatie in groep 8 van de Julianaschool op dinsdag 10 april ging het balletje verder rollen. Het bleek dat groep 8 een groot verschil toonde met groep 7; zeker 6 kinderen zijn actief op Twitter, de helft van de klas is actief op Facebook, en iedereen heeft een Hyvesaccount. Na de vraag wie thuis een Ipad heeft waren 90% van de vingers in de lucht. Het eerste wat ik dacht was; hier liggen veel kansen die we niet mogen laten schieten.
Samen met Siri ben ik nu dagelijks bezig met onze online marketing. En het helpt.
Twee kinderen die actief zijn op Twitter hebben vanuit zichzelf meegeholpen met de promotie;

 @Ramonbakker1; "ga allemaal naar writealone.nl en volg " (getweet op 11 april). In een latere tweet heeft hij writealong.nl verbeterd.

@xLottieSophiex: " Weer een vervolg verhaal geschreven op WriteAlong.nl !" (getweet op 12 april)

Wat hier gebeurt is het ontstaan van een participatory culture, volgens Alan Moore. Er wordt gepost over ons merk. 'Superpromoters' leveren een belangrijke bijdrage aan het creeeren van het merk, oftewel 'create culture by sharing'. In dit artikel op frankwatching.com wordt de ROI van social media besproken. Aanleiding was de jongste editie van het Social Media Congres op 5 april in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Zelf had ik geen idee wat het ROI was. Gelukkig heb ik thuis mijn wandelende bedrijfskundige wikipedia (@robbertborsje) en die legde uit dat ROI Return On Investment betekent. Ofwel rendement op je investering. In het artikel wordt uitgelegd hoe enkele bedrijven omgaan met social media en wat volgens hen dan de ROI van social media bepaalt.

Zeker ook interessant voor ons! Rituals bijvoorbeeld heeft een social-media strategie dat luidt: " denken, durven, doen, gewoon aan de slag gaan". Dat beschrijft tevens mooi hoe wij zelf aan de slag zijn gegaan. Gewoon doen; onderweg kom je uiteraard dingen tegen. Maar die neem je mee, die verbeter je, maar het dynamische proces moet aan de gang blijven. Zo is er bijvoorbeeld afgelopen vrijdag ook nog een presentatie tussen gekomen in een groep 6 van een andere school. En komt morgen onze #DTV-sessie, die wij ook vantevoren niet hebben ingepland.

Blijf ons volgen in ons proces!

@Openboek1
www.writealong.nl
hyves/ facebook: openboekjuliana



Geen opmerkingen:

Een reactie posten