zondag 1 april 2012

De presentatie van ons Open Boek ...

Afgelopen dinsdag hebben Siri en ik ons concept gepresenteerd voor de groep kinderen waarvoor wij onze website hebben ontwikkeld. Ik wil in deze blog aandacht besteden aan onze presentatie en het verloop hiervan. 


Zoals Siri in haar blog al zegt, willen wij talenten de kans geven om zichzelf te ontdekken en ontwikkelen. Via social media zoals twitter, hyves en facebook proberen wij onze doelgroep te bereiken. Maar daarnaast was het van groot belang dat we, erg 1.0 trouwens, de klas ingingen om het project leven in te blazen. Suzanne Keurntjes spreekt in dit verband van formele voor- en natrajecten om de ideale leeromgeving compleet te maken. In ons geval hebben wij gekozen voor een formeel voortraject; de verwachting opwekken. Dit houdt in dat we de leerlingen nieuwsgierig maken naar wat komen gaat en ze op die manier openstellen voor de ervaring (Keurntjes, 2008). 
We hebben een gelikte prezi gemaakt (" Oh dat is prezi, daar werk ik ook mee" - tien jaar oud is de geciteerde) voor het SmartBoard (de hedendaagse vervanger van het ouderwetse groene schoolbord). We hebben onze presentatie aangepast in tijd, wetende dat de spanningsboog van kinderen niet groot is. Zeker tegenwoordig niet, met alle nieuwe media waarmee de huidige kinderen opgroeien. Een vakblad voor vernieuwingen binnen het onderwijs;Vives, spreekt in een artikel over de app Onderwijs TipTool voor leerkrachten om te leren omgaan met de spanningsbogen van kinderen. 
Vanuit mijn onderwijsachtergrond weet ik dat een gemiddelde spanningsboog van een kind het aantal minuten keer zijn leeftijd is. Kortom; onze presentatie mocht niet langer dan een minuut of tien/ elf zijn. Helaas werkt het in de praktijk niet altijd zo, en hebben we nog een uitloop van het dubbele gehad. 




Interessante ontdekkingen
De eerste interessante ontdekking was dat alle kinderen vrijwel met Hyves werken. 90% van de klas gaf aan op Hyves actief te zijn, terwijl er maar eentje op Twitter wat deed en twee actief zijn op Facebook. Dat was jammer, gezien het feit dat wij ons voornamelijk op twitter hebben gericht. We hebben zelfs in de presentatie een instructiefilmpje opgenomen over Twitter. Helaas het mocht niet baten; geen reacties/ nieuwe followers op Twitter. 
Wij hebben onze strategie over een andere boeg gegooid; de Hyves-boeg. Met de namenlijst die ik heb gekregen van de groepsleerkracht zijn we de kinderen gaan uitnodigen voor onze eigen Open Boek Hyves Pagina. Blijkbaar heeft dit meer succes gehad; vanochtend las ik onze eerste reactie op de website! Gevoelens van teleurstelling maakten plaats voor hoop. 
De tweede interessante ontdekking was dat al snel tijdens de presentatie en het vraaggesprek duidelijk werd dat ook in deze klas de leerstijlen van Kolb vertegenwoordigd zijn. Het is net als elke willekeurige samenstelling van mensen uit deze maatschappij. Een uitzondering bij kinderen is dat er een specifieke groep van Kolb is oververtegenwoordigd:  de dromers. Het leek of onze presentatie net wat teveel was om over na te denken. de vraag die bij ons tijdens en na de presentatie ontstond was dan ook;
Hoe zetten we deze dromers in de volgende fase? 





Wij willen deze kinderen tot denken zetten, tot durven (doeners) en tot beslissen.


Dus naar aanleiding van deze ontdekking hebben we besloten om niet alleen aan het einde van het project terug te komen, maar om midden in het project de klas in te gaan. Dit hebben wij de #DTV-sessie genoemd. Dit betekent; kinderen gaan zelf eraan werken, wij lopen rond om te sturen, vragen te beantwoorden en om de kinderen die maar niet van het denken naar het doen gaan te begeleiden.
En tijdens al deze processen moet er nagedacht worden over in hoeverre we nog bezig zijn met het informeel leren. 












Geen opmerkingen:

Een reactie posten