Het is even stil
geweest rondom writealong.nl. De kinderen hebben de ene vrije dag na de andere
vakantie gehad, en dat merken wij. De laatste tweets komen van @Fleurhartjetim
(10 mei) en @IrisB123 (9 mei)
Het project is op zijn einde aan het lopen, Siri en ik
zijn bezig met het afronden van ons mediawijs-experiment. Wat we willen is de
bevindingen van de kinderen en de leerkracht systematisch weergeven zodat wij
weten wat er werd gewaardeerd, hoeveel kans van slagen een project zoals het
onze werkelijk zal hebben, en wat er wordt gemist.
Om dat te toetsen zijn we bezig met het voorbereiden van het interview met de leerkracht en een kleine vragenlijst die de kinderen uiteraard digitaal in gaan vullen – we sluiten in stijl af. Daarmee hopen we dat de uitkomsten aan zullen sluiten bij de prognoses en de verwachtingen die wij aan het begin van het project hebben opgezet. Een terugblik:
Om dat te toetsen zijn we bezig met het voorbereiden van het interview met de leerkracht en een kleine vragenlijst die de kinderen uiteraard digitaal in gaan vullen – we sluiten in stijl af. Daarmee hopen we dat de uitkomsten aan zullen sluiten bij de prognoses en de verwachtingen die wij aan het begin van het project hebben opgezet. Een terugblik:
“ Wij hopen dat het informeel leren, en de moderne
opzet om taalkundig en beeldend bezig te zijn, de kinderen voldoende uitnodigt
om te reageren op ons project. We hopen op creatieve invullingen en diversiteit
voor zowel tekst als beeld. Bovendien hopen we op een multi-mediaal gebruik; de
kinderen gaan twitter gebruiken als middel om op de hoogte te blijven etc.
Het mooie is dat elk kind op zijn eigen niveau kan
werken; ze kunnen een vervolg van eigen niveau kiezen, of simpelweg zelf een
nieuw vervolg maken als een ander vervolg hun niet zint; zo kan er
gedifferentieerd gewerkt worden.
Als de leerkracht enthousiast is over dit project
kan hij het schoolbreed voorstellen om het project over te nemen. Vervolgens
kan de stichting waarbij de school aangesloten is, het tevens overnemen”.
De reacties op onze presentatie van 23 april j.l. bij de
laatste cursusbijeenkomst waren vooral positief. De peergroups hebben naast
complimenten ons ook stof gegeven om over na te denken. Lees hier de feedback
van groep 9 (Maud, Corbine en Maaike).
Ik vond het project, tevens de cursusopdracht, interessant
om mee bezig te zijn. Door het opzetten van een eigen project blijf je des te
meer betrokken. Het was een sprong in het diepe. Voor mijzelf persoonlijk
betekende dat een groep over te halen om media te gebruiken waar ik in eerste
instantie zelf niet eens thuis in was. Nou ja, niet op het niveau wat ik wel
van onze doelgroep verwachtte. Net zoals Siri ben ik van mening dat men pas
mediawijs wordt als men het toepast in de praktijk. Een van de belangrijke voorwaarden
voor de digitalisering is dan ook naast multimedialiteit en virtualiteit de
interactiviteit. Ofwel participeren.
Uiteraard kent de website zijn mankementen, en is hij nog
lang niet perfect. Maar het is dan ook een PILOT; en wat is er leerzamer dan werken
met deze proefuitvoering van een, naar ons idee, goed ontwikkeld concept.
Naast het inhoudelijke deel hebben we gemerkt dat
samenwerken in een groep altijd uitdagend is. Zeker met een groep mensen die
een andere achtergrond delen. Naast de compromissen die gesloten zijn is juist
het werken in een multidisciplinair team leerzaam. Siri bracht haar kennis en
passie in voor beeld, Timon Bos is de education engineer, en ik heb geprobeerd
mijn onderwijsachtergrond te combineren met de vorige twee.
De blog is een ideaal middel gebleken om een weergave van de
stappen te geven die in dit mediawijze experiment zijn gezet.
Benieuwd naar mijn deel van de duoblog?
BeantwoordenVerwijderenGa dan naar: http://sirihol.blogspot.com/2012/05/duoblog-ism-iris-de-snaijer.html