In het zesde college van onze cursus mediawijsheid op de #Uvt werden we door Karlijn Muller aan het denken gezet over het onderwerp privacy op het internet. Geschokt als dat ik was door de (bevreesde) profielschets die over mij gemaakt was, werd het ineens een zeer levend onderwerp. Blijkbaar is er door de jaren heen voldoende op internet gezet, hetzij door mijzelf of een bekende, zonder nadenken over bescherming van de informatie. Gevolg; een profielschets met informatie waarvan ik liever niet wil dat een vreemde dat weet.
Ook volgens Inge van Erkel en Simone Levie van @DeStudentcoach (2011) kent social media zijn nadelen als publiek en sociaal domein. Op internet is alles zichtbaar, onbeperkt lang en voor iedereen. Daarnaast vergeet het internet niets, alles wat erop staat is voor eeuwig (pp.20). Zeker in het verband met een serieuze baan, en in het bijzonder een baan met een voorbeeldfunctie, is het goed om na te denken over het beeld dat jij bij anderen oproept door het gebruik van social media.
Het is niet lang geleden dat ik zelf als leerkracht voor de klas stond, terwijl er vanalles beschikbaar blijkt te zijn op het internet. In een bericht van de NOS geeft voorzitter Michiel Rog van CNV Onderwijs aan dat leerkrachten en leerlingen zich soms niet bewust zijn van wat ze doen op social media. Dit heeft gevolgen voor digitale veiligheid binnen een school. Als reactie op dit fenomeen heeft de CNV een document opgesteld die scholen als protocol voor de omgang met social media kunnen gebruiken. Uitgangspunt is dat professionals zelf weten hoe zij hiermee verstandig omgaan. Het digitale gedrag op social media wijkt niet af van het real life gedrag binnen de school.
Volgens de CNV heeft dit protocol als doel de dialoog over het gebruik ervan op gang te brengen en een handreiking te bieden voor meer duidelijkheid in het grijze gebied tussen binnen- en buitenschools mediagebruik.
In het protocol wordt bijvoorbeeld gewezen dat het onverstandig is om over conflicten binnen de school te schrijven of foto's te verspreiden van feestende en drinkende leraren. Dat wil niet zeggen dat een leraar niet meer feestend of drinkend op een foto zou moeten kunnen, maar zich bewust moet worden van de privacy-mogelijkheden die social media biedt. Verder wordt in het protocol leraren aangeraden om strikt onderscheid te maken tussen werk en prive. Dat betekent verschillende accounts aanmaken. Wederom betekent dit volgens het CNV het afschermen van de prive-account en die alleen met vrienden te delen. Van Erkel en Levie (2011) zeggen echter dat je je privacy-instellingen van Facebook wel goed kunt instellen, maar via via is het toch vrij eenvoudig om aan jouw gegevens te komen. Als leraar kan je dan niet meer doen dan wat in jouw macht ligt. Verder kan @DeStudentcoach het protocol aanvullen met wat concrete tips; Twitter, chat, of update nooit vanuit de kroeg of na een paar drankjes. Je taalgebruik is anders en je zegt dingen die je anders niet (zo) gezegd zou hebben (pp.20). Een andere concrete tip is het voorzichtig zijn met het opgeven van je locatie in Twitter. Als je Twitters vanaf een andere locatie, dan weet men in elk geval dat je niet thuis bent (pp.55). Verder moet je altijd bewust zijn wat je op het internet zet, en je realiseren dat, als je iets op het internet plaatst, dat openbaar is (pp.28).
Werken aan de bewustwording van privacymogelijkheden is noodzakelijk. En niet alleen binnen het onderwijs. Je beschermt je intieme informatie, zoals foto-albums en brieven in de analoge wereld ook door ze goed op te bergen en alleen maar beschikbaar te stellen aan mensen waar je voor kiest. Die mogelijkheid moet je ook in sociale media hebben, maar je er ook bewust van zijn dat die mogelijkheden er zijn!
Gebruikte bronnen:
van Erkel & Levie (2011). @DeStudentcoach.
http://www.cnvo.nl/nc/actueel/nieuws/onderwijs-nieuws/nieuws-details/article/cnv-onderwijs-stelt-social-media-protocol-beschikbaar.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten